Sunday 27 January 2013

keep sabar. Allah ada :)

Assalamualaikum. 

kita diuji dgn bermacam ujian, masalah. lain org lain tahap ujiannya. lain jenis ujiannya. aku dgn bahagian aku. kamu dgn bahagian kamu. setiap org lalui ujian yg berbeza bersesuaian dgn kemampuan masing2. usah gusar, usah khuatir. Allah yg datangkan ujian itu dan Dia juga yg memberi jalan utk selesaikannya. 


banyak cerita hamba2 Allah yakni mereka semua manusia normal macam aku dan kamu. namun ape yg aku kagum, betapa kuatnya kebergantungan mereka kepada Allah. anything happen, they just said "takpe Allah ada dgn saya". kadang aku malu dgn diri. malu dgn kekurangan yg ada. moga Allah jaga hati ini. 


hati sendiri kadang kita salah tafsir. lain yg nak lain yg ditafsir. ujian2 itu bukan sekali-kali utk melemahkan kita bahkan utk bagi hati kita kuat utk semua ujian. agar kita berlapang dada for whatever happens. org kutuk keji umpat caci kita pun can be ujian jugak. so what to do? should we balas balik ape yg mereka buat? macam mane teruk kita kene mesti kita nak bagi org tu rase jugak kan? 


hati kita dah parah kene sakiti, so kita nak mereka sakit jugak kan? NO!. org bagi tahi kita jgn balas tahi. bagi dorg bunga. org lempar kita batu kita lempar kuih bahulu. got me the analogi? jgn balas balik ape yg org buat kat kita. if we do the same as they did to us, we just same with them or even worst.


Nabi Muhammad s.a.w dulu pun diuji dgn bermacam ujian. lagi teruk dari kita tapi subhanallah. baginda tetap sabar dgn ape jua yg org buat. subhanallah. baginda terima dgn hati terbuka ape je org cakap, ape je org kutuk. lembut kan hati baginda? love~  Rasulullah s.a.w tak penah balas balik ape yg org buat kat baginda. instead of baginda berdoa agar diampunkan dosa mereka " ya Allah, ampunkan mereka, sesungguhnya kaum ku tidak mengetahui ape2" (ceramah Ust Kamaruddin Omar, Tganu Fm).

so same goes to us. bila ada org buat yg tak elok kat kita,  kita doa pada Allah agar Allah jaga hati kita so that kita takkan buat yg same mcm mereka. so that Allah akan lembutkan hati mereka, jaga hati mereka. kan indah begitu?. just go through it calmly and smoothly.


ape yg penting, lalui ujian itu dgn sabar, dgn tenang. ya mungkin terdetik di hati kamu aku tak tahu ape yg kamu lalui, aku tak rase ape yg kamu alami. sebab aku punye bahagian aku. sebab aku diuji dgn ujian lain. ape yg boleh aku buat? hadapinya dgn sabar, dgn tenang. Nabi Muhammad s.a.w dah tunjuk contoh terbaik.

maka berpegang teguhlah kepada ALLAH. DIA pelindungmu , sebaik-baik pelindung dan sebaik-baik penolong [22:78]. 


Alllah kurniakan kelebihan utk aku yg tiada dlm diri kamu dan kamu dikurniakan kelebihan yg tiada pada aku. adil bukan? mita pada Allah. doa pada Allah. for anything happens, bear it. Allah ada


and He says " o you believe! seek assistance through patience and prayer, surely Allah is with the patient " [2:153]


 norma manusia, bila ada masalah, baru terhegeh2 nak doa pada Allah, baru nak ingat Allah. bila dah lepas dari masalah, hooray sana sini. lupa allah. nauzubillah. minta dijauhkan. hai diri dan sahabat semua, ingat Allah sentiasa dlm susah atau senang.


and He says " therefore remember Me, I will remember you and be thankful to Me and do not be ungrateful to Me" [2:152]. sentiasa bersyukur dgn ape yg berlaku. say Alhamdulillah. kita diuji utk dikuatkan hati. sabar melaluinya akan diberi ganjaran pahala.


and He says " and We will most certainly try you with somewhat of fear and hunger and loss of property and lives and fruits and give good news to the patient" [2:155]

see? its clearly state that for whatever happens, sabar. keep sabar. keep calm. u never stand alone. Ust Kamaruddin gitau, ada org diuji duit banyak tapi anak takda. ada org anak ramai harta kurang. 


ape pon yg berlaku, ingat Allah. jangan sedih. Allah ada. tenang sje. moga Allah redha dgn kita semua. love, niszu :)